Ukraina ma otrzymać środki unijne umożliwiające budowę normalnotorowej linii kolejowej z Mostysk do Lwowa. Otworzy to nowe możliwości organizacji połączeń pasażerskich i usprawni ruch towarowy. Dla polskiego zarządcy infrastruktury inwestycja będzie zaś wiązać się z istotnymi wyzwaniami, głównie dotyczącymi przepustowości magistrali E30.
Niedawno UE poinformowała o przyznaniu dofinansowania na ukraińską inwestycję obejmującą budowę normalnotorowej linii kolejowej łączącej stację Mostyska-2 ze stacją Skniłów we Lwowie. Środki na ten cel będą pochodzić z programu CEF Łącząc Europę. Decyzja o udzieleniu dotacji oznacza, że w ciągu kilku najbliższych lat zrealizowane zostaną pojawiające się od ok. dekady zapowiedzi połączenia największego miasta zachodniej Ukrainy linią o standardzie europejskim z najważniejszym przejściem granicznym pomiędzy Ukrainą a Polską.
MI: Nowy rynek dla polskich przewoźników
– Projekt ten stanowi ważny element przyszłej integracji Ukrainy z siecią TEN-T. Jest też strategicznie ważny dla polsko-ukraińskiej współpracy transportowej i zwiększa znaczenie Polski jako kraju tranzytowego – ocenia Anna Szumańska, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury. Resort spodziewa się pozytywnego wpływu nowej linii na ofertę pasażerską i poziom wymiany handlowej pomiędzy Ukrainą a UE, w tym Polską.
Wśród korzyści z realizacji przedsięwzięcia nasza rozmówczyni wymienia przede wszystkim zwiększenie interoperacyjności (ujednolicenie szeregu wymagań technicznych stawianych przewoźnikom), skrócenie czasu przejazdu i zwiększenie efektywności operacyjnej kolei czy redukcję kosztów logistycznych. – Może się to przyczynić do rozwoju przewozów zarówno pasażerskich, jak i towarowych – ocenia. Spodziewa się też, że po zakończeniu wojny rosyjsko-ukraińskiej polscy przewoźnicy będą mogli uruchamiać pociągi na ukraińskim odcinku normalnotorowym, a polskie spółki będą prowadzić działalność z zakresu spedycji, odprawy celno-granicznej czy obsługi logistycznej. – Przedsięwzięcie będzie poza tym miało korzystny wpływ na rozwój konkurencyjności kolei, w tym dla przewoźników polskich, spowodowany oczekiwaną liberalizacją dostępu do tej linii kolejowej – usłyszeliśmy.
Polska musi przygotować się na zwiększony ruch
Przedstawicielka MI podkreśla także, że strona ukraińska deklaruje rozbudowę terminala intermodalnego w rejonie Lwowa, który mógłby obsługiwać kontenery nadawane do lub z krajów unijnych, w tym do portów Bałtyku i Morza Czarnego. Ogółem ruch kolejowy pomiędzy Polską a Ukrainą powinien wyraźnie wzrosnąć. Poza korzyściami gospodarczymi przyniesie to także spore wyzwania stojące przed PKP Polskimi Liniami Kolejowymi. – Przy większym natężeniu ruchu transgranicznego konieczne może być dostosowanie infrastruktury po stronie polskiej zarówno pod względem przepustowości linii magistralnych, jak i obsługi przejść granicznych – tłumaczy MI.
– Prawdopodobne zwiększenie ilości przewoźników spowoduje konieczność ujęcia dodatkowych spółek w procesie planowania rozkładów jazdy oraz zapewnienia odpowiednich standardów bezpieczeństwa – tłumaczy Anna Szumańska. Przewiduje ponadto, że w dłuższym horyzoncie czasowym zmienić może się rola polskich terminali przeładunkowych funkcjonujących w pobliżu granicy w Medyce. Aktualnie ich właściciele korzystają bowiem z różnicy rozstawu torów w obu krajach jako czynnika operacyjnego (koniecznego do wzięcia pod uwagę przy planowaniu transportu).
Czy będą dotowane międzynarodowe pociągi pasażerskie?
Resort podkreśla, że zgodnie z zasadami dotyczącymi dotacji UE nowa linia powinna być udostepniana na zasadach niedyskryminacyjnych wszystkim zainteresowanym przewoźnikom z krajów unijnych. Być może wśród nich pojawią się podmioty chcące zaoferować bezpośrednie połączenia pasażerskie z głębi Polski do Skniłowa. Organizacji takich kursów nie wyklucza zresztą również ministerstwo, zastrzegając, że ostateczna decyzja będzie uzależniona m.in. od przygotowań technicznych, zwłaszcza w zakresie przepustowości, jak i organizacyjnych. Kluczowa ma być tu współpraca ze stroną ukraińską.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.